۶ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور دپو شده است

معاون فنی و امور گمرک ایران گفت: ۶ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور است که بیش از ۳/۵ میلیون تن در بندر امام خمینی است.

 مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرک ایران گفت:۶  میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور است که بیش از ۳/۵میلیون تن در بندر امام خمینی است و کشتی‌ها در حال تخلیه این کالا‌های اساسی هستند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال، بیش از ۱۰ میلیون تن کالا‌های اساسی را ترخیص کردیم و در حال حاضر ۹۰ درصد کالا‌هایی که در بنادر و گمرکات کشور هستند، ارز ترجیحی دولت را دریافت می‌کنند و طبق دستور جدید رئیس جمهور  وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی در تامین ارز این کالا‌ها اقدام و کمک می کنند که در ترخیص مشکلی نداشته باشند و صاحبان کالا بتوانند کالا‌های خودشان را در کوتاه‌ترین زمان از گمرک ترخیص کنند.

معاون فنی و امور گمرک ایران به این پرسش که این کالا‌ها شامل چه مواردی می‌شوند؟ پاسخ داد: ۶ قلم کالای عمده است، روغن، ذرت، جو، گندم، سویا و دانه‌های روغن است که بیشترین دپو را در گمرک دارند.

وی ادامه داد: اخیرا با دستوری که از ریاست جمهوری صادر شده است، جهاد کشاورزی به عنوان متولی شناخته شد که میزان کالاها و ارزی که نیاز است را به سرعت در اختیار بانک مرکزی قرار دهد و بانک مرکزی به قید فوریت، ارز ترجیحی را تامین کند تا با سرعت این کالا‌ها شرایط ورود به کشور را داشته باشند.

ارونقی تصریح کرد: زمانی که تمامی این فرآیند‌ها انجام شود به سرعت کالا ترخیص می‌شود، در حال حاضر یک ظرفیت ۹۰ درصدی داریم و حتی بدون کد رهگیری بانک نیز کالاها را ترخیص می‌کنیم، اما تامین ارز این کالا‌ها مهم است و یک میلیون تن کالا داریم که عملیات ترخیصش اتفاق افتاده است.

وی در پایان گفت: در دو هفته اخیر با تقویت ناوگان‌ها های حمل و نقل رکوردی در بحث ترخیص کالا زده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *